Drodzy uczniowie, wszystkie materiały do lekcji, będą teraz umieszczane tutaj - link


MODUŁ 5    30.03.2020 r.

POLECENIA DO PRACY: Po lekcji on-line wypełnij kartę pracy; kliknij w link:

Uzupełnioną notatkę wklej do swojego notesu zajęć (Teams)

MODUŁ 4    20.03.2020 r.

POLECENIA DO PRACY: Przejdź do lekcji, klikając w link: https://padlet.com/ankamurias/7nclfxq8i61l

Tym razem realizujemy temat z nauki o języku - trochę teorii i dużo ćwiczeń - mam nadzieję - przyjemnych.

Proszę o rzetelne wykonanie poleceń, wykorzystanie zamieszczonych materiałów i uzupełnienie karty pracy, która będzie notatką z lekcji - termin opracowania lekcji: 25.03. (z tych zagadnień napiszemy test na ocenę)

Na padlecie są także

  • zagadnienia do sprawdzianu z antyku - termin uzgodnimy w najbliższym czasie
  • oraz tematy do rozprawki - termin jej przesłania to 30 marca 2020 r.

Na przekór koronawirusowi robimy swoje. Trzymajcie się! smile

MODUŁ 3    18.03.2020 r.

Proszę o wykonanie ćwiczeniowego testu z antyku. Możliwy termin wykonania testu: od 19.03. godz. 8.00 do 24.03. godz. 15.00

Aby zrobić ćwiczenie, kliknij w podany link. Po wykonaniu testu, sprawdź swoje wyniki.

POWODZENIA! wink

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=PW7PUrYcZEK4KLytfBqyalB3eeIty8ZEl3I7SW1bt4xUQ1FKNkk2VDgxNldDNVlaUlA0M1kxR0g5Vi4u

MODUŁ 2    16.03.2020 r.


Temat: Miłość mądrości, czyli... filozofia.

POLECENIA DO PRACY: Przejdź do lekcji, klikając w link: https://padlet.com/ankamurias/w9wmyp7hjwk3 

Zdjęcie lub skan wykonanej notatki prześlij w terminie do 23.03. (poniedziałek) na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

MODUŁ 1      14.03.2020 r.

ZADANIE 1:

Otwórz w zasobach SCHOLARIS interaktywne ekrany dotyczące „Antygony” , wykonaj zaproponowane tam ćwiczenia – sprawdzisz i utrwalisz swoją wiedzę nt. dramatu Sofoklesa

ZADANIE 2:

Udowodnij, że konflikt Antygony i Kreona jest starciem:
•    praw ustalonych przez władzę i praw boskich
•    rozumu i serca,
•    państwa i jednostki.
Przygotuj się do wygłoszenia rozbudowanego stanowiska na podany temat.


Temat: Jakim władcą jest Kreon?

POLECENIA DO PRACY (temat lekcji i notatkę zgodnie z poniższymi wskazówkami zapisz w zeszycie):
1.    Przeczytaj podany fragment dramatu „Antygona”.
2.    Zwróć szczególną uwagę na zaznaczone wersy i na ich podstawie scharakteryzuj Kreona jako władcę.
3.    Jaki stosunek do Antygony, a jaki do Hajmona widoczny jest w słowach Kreona?
4.    Czy zgadzasz się z jego poglądami na temat sprawowania władzy?

Zdjęcie lub skan wykonanej notatki prześlij w terminie do 18.03. (środa) na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Rozmowa Kreona z Hajmonem (Epejsodion III)


HAJMON
Twoim ja, ojcze! Skoro mądrze radzisz,
Idę ja chętnie za twoim przewodem;
I żaden związek nie będzie mi droższy
Ponad wskazówki z ust twoich rozumnych.

KREON
O! tak, mój synu, być zawsze powinno,
Zdanie ojcowskie ponad wszystkim ważyć.
Przecież dlatego błagają ojcowie,
Aby powolnych synów dom im chował,
Którzy by krzywdy od wrogów pomścili,
A równo z ojcem uczcili przyjaciół.
Kto by zaś płodził potomstwo nic warte,
Cóż by on chował, jak troski dla siebie,
A wobec wrogów wstyd i pośmiewisko?
Synu, nie folguj wiec żądzy, nie porzuć
Dla marnej dziewki rozsądku, wiedz dobrze,
Że nie ma bardziej mroźnego uścisku,
Jak w złej kobiety ramionach; bo trudno
O większą klęskę, jako zły przyjaciel.
Przeto ze wstrętem ty porzuć tę dziewkę,
Aby w Hadesie innemu się dała.
Bo skorom poznał, że z całego miasta
Ona jedyna, oparła się prawu,
Nie myślę stanąć wszem wobec jak kłamca,
Ale ją stracę; rodzinnego Zeusa
Niechby błagała; jeśli wśród rodziny
Nie będzie ładu, jak obcych poskromię?
Bo kto w swym domu potrafi się rządzić,
Ten sterem państwa pokieruje dobrze;
Kto zaś zuchwale przeciw prawu działa
I tym, co rządzą, narzucać chce wolę,
Ten nie doczeka się mego uznania.
Wybrańcom ludu posłusznym być trzeba
W dobrych i słusznych, nawet w innych sprawach.
Takiego męża rządom bym zaufał,
Po takim służby wyglądał ochotnej,
Taki by w starciu oszczepów i w walce
Wytrwał na miejscu jak dzielny towarzysz.
Nie ma zaś większej klęski od nierządu,
On gubi miasta, on domy rozburza,
On wśród szeregów roznieca ucieczkę.
Zaś pośród mężów powolnych rozkazom
Za życia puklerz stanie posłuszeństwo.
Tak więc wypada strzec prawa i władzy
I nie ulegać niewiast samowoli.
Jeżeli upaść, to z ręki paść męskiej,
Bo hańba doznać od niewiasty klęski.
CHÓR
Nam, jeśli starość rozumu nie tłumi,
Zdajesz się mówić o tym bardzo trafnie.
HAJMON
Ojcze, najwyższym darem łaski bogów
Jest niewątpliwie u człowieka rozum.
A ja słuszności twoich słów zaprzeczyć
Ani bym umiał, ani chciałbym zdołać.
Ale sąd zdrowy mógłbym mieć też inny.
Mam ja tę wyższość nad tobą, że mogę
Poznać, co ludzie mówią, czynią, ganią,
Bo na twój widok zdejmuje ich trwoga,
I słowo, ciebie rażące, zamiera.
A więc cichaczem przyszło mi wysłuchać,
Jak miasto nad tą się żali dziewicą,
Że ze wszech niewiast najmniej ona winna,
Po najzacniejszym czynie marnie kończy.
Czyż bo ta, co w swym nie przeniosła sercu,
By brat jej leżał martwy bez pogrzebu,
Psom na pożarcie i ptactwu dzikiemu,
Raczej nagrody nie godna jest złotej?
Takie się głosy odzywają z cicha.
Ja zaś, o ojcze, niczego nie pragnę,
Jak by się tobie dobrze powodziło.
Bo jestli większy skarb nad dobre imię
Ojca dla dzieci, lub dzieci dla ojca?
Nie żyw więc tego, ojcze, przeświadczenia,
Że tylko twoje coś warte jest zdanie;
Bo kto jedynie sam sobie zawierzy,
Na swojej mowie polega i duszy,
Gdy go odsłonią, pustym się okaże.
Choćby był mądry, przystoi mężowi
Ciągle się uczyć, a niezbyt upierać.
Widzisz przy rwących strumieniach, jak drzewo,
Które się nagnie, zachowa konary,
A zbyt oporne z korzeniami runie.
Także i żeglarz, który zbyt naciągnie
Żagle i folgi nie daje, przewróci
Łódź i osiądzie bez ławic na desce.
Ustąp ty przeto i zaniechaj gniewu,
Bo jeśli wolno sądzić mnie młodszemu,
Mniemam, że taki człowiek najprzedniejszy,
Który opływa w rozum z przyrodzenia;
Jeśli tak nie jest — a i to się zdarzy, —
Niechaj rad dobrych zbyt lekko nie waży.
CHÓR
O panie, słuchaj, jeśli w porę mówi,
A ty znów ojca; obaj mądrze prawią.
KREON
A więc w mym wieku mam mądrości szukać
I brać nauki u tego młokosa?
HAJMON
Nie w nieprawości; a jeśli ja młody,
To na rzecz raczej, niż wiek, baczyć trzeba.
KREON
Na rzecz, niesfornym która cześć oddaje?
HAJMON
Ni słowem śmiałbym cześć taką zalecać.
KREON
A czyż nie w takie popadła ta błędy?
HAJMON
Przeczy głos ludu, co mieszka w Teb grodzie.
KREON
Więc lud mi wskaże, co ja mam zarządzać?
HAJMON
Niemal jak młodzian porywczy przemawiasz.
KREON
Sobie czy innym gwoli ja tu rządzę?
HAJMON
Marne to państwo, co li panu służy.
KREON
Czyż nie do władcy więc państwo należy?
HAJMON
Pięknie byś wtedy rządził… na pustyni.
KREON
Ten, jak się zdaje, z tamtą dziewką trzyma.
HAJMON
Jeśli ty dziewką; o ciebie się troskam.
KREON
Z ojcem się swarząc, o przewrotny synu?
HAJMON
Bo widzę, że ty z drogi zbaczasz prawej.
KREON
Błądzęż ja strzegąc godności mej władzy?
HAJMON
Nie strzeżesz — władzą pomiatając bogów.
KREON
O niski duchu, na służbie kobiety!
HAJMON
Bo w służbie złego nie znajdziesz minie nigdy.
KREON
Cała twa mowa jej sprawy ma bronić.
HAJMON
Twej sprawy, mojej i podziemnych bogów.
KREON
Nigdy już żywcem ty jej nie poślubisz.
HAJMON
Zginie — to śmiercią sprowadzi zgon inny.
KREON
A więc już groźbą śmiesz we mnie ty godzić?
HAJMON
Cóż warta groźba, gdzie puste zamysły?
KREON
Wnet pożałujesz twych nauk, młokosie!
HAJMON
Nie byłbyś ojcem, rzekłbym, żeś niemądry.
KREON
Niewiast służalcze, przestań się uprzykrzać!
HAJMON
Chcesz więc ty mówić, a drugich nie słuchać?
KREON
Doprawdy? Ale, na Olimp, wiedz o tym,
Że cię twe drwiny o zgubę przyprawią.
Wiedźcie tu dziewkę; niechajże wyrodna
W oczach kochanka tu ginie natychmiast.
HAJMON
Nie umrze ona przy mnie! nie marz o tym.
Nie ujrzę tego! raczej ty nie ujrzysz
Więcej mojego oblicza, jeżeli
W szale na bliskich porywać się myślisz.